Πλαίσιο και σκοποί του Συνεδρίου

Τα τελευταία χρόνια ο ερευνητικός χώρος της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών παρουσίασε έντονη δραστηριότητα αναφορικά με την διδασκαλία και την μάθηση των Φυσικών Επιστημών σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Η κοινότητα των ερευνητών πέρασε αρχικά από την συμπεριφοριστική προσέγγιση, τη διαδικασία μεταφοράς της γνώσης και το σεβασμό του περιεχομένου των Φυσικών Επιστημών στην ιδέα της ανακάλυψης, υιοθετώντας προσεγγίσεις μαθητοκεντρικές και ομαδοσυνεργατικές. Στη συνέχεια οι ερευνητές υιοθέτησαν την ιδέα του εποικοδομητισμού δίνοντας έμφαση στις ιδέες των μαθητών και καθορίζοντας τον ρόλο τους στη διδασκαλία και μάθηση. Στις μέρες μας στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης, η κοινότητα των ερευνητών ασχολείται με τις θεωρητικές ιδέες της μάθηση μέσω διερεύνησης ή/και μοντελοποίησης, οι οποίες δίνουν έμφαση τόσο στις διαδικασίες διερεύνησης που οδηγούν στη μάθηση των επιστημονικών μοντέλων όσο και στη μύηση στις επιστημονικές διαδικασίες.

Οι ιδέες της διερεύνησης και μοντελοποίησης ευνοούνται από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), οι οποίες προσφέρουν τα κατάλληλα εργαλεία και υποστήριξη. Παράλληλα σχετικά νέες ιδέες όπως  η έννοια του επιστημονικού εγγραμματισμού, οι διαπολιτισμικές ή/και διαθεματικές προσεγγίσεις, όπως και προσεγγίσεις για την εκπαίδευση ειδικών ομάδων μαθητών και μαθητών με ειδικές ανάγκες έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους στο σχετικό πεδίο. Οι νέες αυτές προσεγγίσεις  ενσωματώνουν και αξιοποιούν μεταξύ άλλων τις αρχικές ιδέες των μαθητών και επεκτείνουν την έννοια της ανακάλυψης. Βασικός στόχος της επιστημονικής κοινότητας της ΔΦΕ παραμένει η αναζήτηση των κατάλληλων διδακτικών προσεγγίσεων που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένα περιεχόμενα τα οποία επιθυμούμε να διδάξουμε στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης αναβαθμίζοντας και βελτιστοποιώντας την εκπαιδευτική πράξη και πρακτική. Αποτελεί επομένως ένας από τους επιτακτική ανάγκη για την κοινότητα της ΔΦΕ η διερεύνηση του πλαισίου της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως αυτή υλοποιείται στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης όπως και η διερεύνηση των τρόπων και των μεθόδων αξιοποίησης των ερευνητικών αποτελεσμάτων στη διδακτική πράξη.

 

Το 8ο Συνέδριο ελπίζοντας ότι θα συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία των προηγούμενων Πανελλήνιων Συνεδρίων Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, θέτει ως στόχους:

 

Για το λόγο αυτό στο Συνέδριο προτείνεται να παρουσιασθούν και συζητηθούν εισηγήσεις και, γενικότερα, επιστημονικές δραστηριότητες που σχετίζονται με μια σειρά από επιμέρους πεδία που συνδέονται με όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά αναφέρονται::

  1. Διδασκαλία και Μάθηση ΦΕ  
  2. Μοντέλα και Μοντελοποίηση στη Διδασκαλία και Μάθηση ΦΕ
  3. Άτυπες προσεγγίσεις στη Διδασκαλία και Μάθηση ΦΕ
  4. Διεπιστημονικές, διαθεματικές και διαπολιτισμικές προσεγγίσεις στη Διδασκαλία και Μάθηση ΦΕ –
  5. Εκπαίδευση ειδικών ομάδων / Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες
  6. Επιστημονικός και τεχνολογικός εγγραμματισμός
  7. Η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία ΦΕ  
  8. Φύση, Ιστορία και Φιλοσοφία των ΦΕ στην Εκπαίδευση
  9. Εκπαίδευση και Επιμόρφωση εκπαιδευτικών ΦΕ
  10. Αναλυτικά Προγράμματα και Βιβλία ΦΕ
  11. Οικολογικές και  Περιβαλλοντικές  εκπαιδευτικές προσεγγίσεις
  12. Διδακτικές Προσεγγίσεις